När jag började leta efter kända kvinnliga fotografer för att presentera här på sidan snubblade jag över något som kallas Kodak Girls. Det var kvinnor som avbildades på Kodaks reklambilder från sent 1800-tal och framåt. Oftast var de anonyma kvinnor, ibland kända men det var de sällan, alltid på språng med kameran redo. Jag tyckte att det var ett spännande fenomen och sökte lite vidare.
George Eastman på Kodak uppfann en kamera som var lätt att bära med sig, enkel att hantera och billig att köpa. Det innebar i slutändan att Kodak hade ett helt koncept med kameror, filmrullar och ett system där filmen kunde skickas till Kodak för framkallning. Att fotografera blev plötsligt så lätt att till och med en kvinna klarar av det? Kanske var det så de tänkte på Kodak när de första reklambilderna och affischerna introducerades i slutet av 1800-talet.
Kanske var det så på 1890-talet att Kodak riktade sin reklam mot kvinnor därför att de hade en förhoppning att kvinnor också skulle anamma kameran och börja fotografera sin vardag. Det var i en tid när kvinnor så smått började ta för sig lite mer och strävade efter självständighet. De tänkte att kvinnor skulle vilja dokumentera livet, familjen och tidens mode. Det började 1892 när deras annonser visade den äventyrslystna Kodak-flickan som poserade med kameran och fotograferade på olika platser. Det visade sig vara ett smart drag och många kvinnor hade snart en kamera. Kvinnorna blev både fotografer och modeller i bilderna och i reklamen.
Kvinnorna på reklambilderna var inte bara fotografer, med tiden visade reklambilderna hur de framkallade bilderna och satte ihop dem i album till familjen. Familjen blev allt mer central och i blickpunkten stod kvinnan som vårdade hemmet och barnen och som hade mmöjlighet att dokumentera den delen av livet.
Med tiden förändrades bilderna i Kodak-reklamen från kvinnorna som aktiva fotografer till att vara ett blickfång. Det började på 1930-talet när mannen började illustreras som den aktive med kameran och kvinnan blev subjektet, kvinnan var fortfarande en del i äventyret. Under 1950-talet utformades bilderna mer till att visa när kvinnan fotograferade eller poserade i kärnfamiljen för att från 1960-talet gå över till att återigen visa mer äventyrliga kvinnor men nu gärna som modeller i baddräkt och kameran som accessoar. De senare reklambilderna lockade kanske mer männen än kvinnorna att köpa kamera, kanske. Efter digitalkamerans intåg har kamerabranschen över lag fått en del kritik för att missa hälften av den potentiella kundkretsen i sin reklam.
Källor:
The Guardian (2012) Women in focus: the Kodak girl – in pictures.
Heiferman, M (2009) Kodak Girl. Smithsonian Institution Archives.
Keane, M., Quinn, B. (2010) Who’s That Kodak Girl? Early Camera Ads Depict Women as Adventurous Shutterbugs. Collectors Weekly.
The Kodak Girl Collection [WWW 2020-04-03] https://www.kodakgirl.com/index.htm
Ryerson Archives & Special Collections (2013) The Kodak Girl: Women in Kodak Advertising